Muzeum vlakové pošty / Brno
Výstava nazvaná “Pošta na kolejích” v jedenácti panelech přibližuje historii poštovní přepravy po železnici. Členové Muzea vlakové pošty také přednáší o historii poštovní přepravy v klubech filatelisů nebo ve školách zaměřených na logistiku.
Stálá expozice muzea je umístěna ve voze řady Postmw (Vagónka Studénka, 1985), který si od zrušení ambulantního způsobu třídění zásilek v Česku v roce 1999, zachoval jako jediný svůj zcela původní interiér. Výstava nazvaná “Pošta na kolejích” v jedenácti panelech přibližuje historii poštovní přepravy po železnici. Kancelářská část vagónu je zcela věrohodně uvedena do takového stavu, který v návštěvnících vyvolává pocit, že posádka se jen na okamžik vzdálila od svého pracoviště. Od roku 2013 vydává Muzeum vlakové pošty časopis “Československá vlaková pošta” s podtitulem “magazín o ambulantních poštách vlakem, letadlem a autobusem”. Časopis vychází třikrát ročně. Další aktivitou je příležitostné přednášení o historii poštovní přepravy v klubech filatelisů nebo ve školách zaměřených na logistiku.
Činnosti muzea:
- publikační (3x ročně časopis “Československá vlaková pošta”)
- edukační (školní exkurze na výstavě, přednášky ve škole)
- odborná (konzultace autorům publikací, výstav a vývojářům modelů)
- archivační a sbírkotvorná
- doplňková
Důvody zavedení a princip vlakové pošty
Před zavedením vlakových pošt byl úkolem poštovního úřadu na trase železničního kurzu vytvořit přímý závěr pro každou poštu, která byla na kurz napojena. Poštovní konduktér ve vlaku přepravu těchto přímých závěrů/pytlů pouze zprostředkoval. Po zavedení vlakových pošt třídila pošta pouze nahrubo na dané směry. Svůj směr si podrobněji zpracovala příslušná vlaková pošta. Pošta tak spotřebovala mnohem méně poštovních pytlů, i administrativa byla snadnější.
Přesunem části procesu zpracovávání přijatých zásilek do ambulantních pošt byl získán čas, díky kterému mohl být posunut mezičas pro příjem zásilek s odesláním ve stejný den.
Principem ambulantní pošty je přijímání závěrů, jejich zpracování a vypravování do předepsaných závěrů pro pošty ležící na trase i mimo ni a pro navazující ambulantní pošty.
Rozsah odpovědnosti členů posádky předepisoval dokument Domácí řád. Jízdní řády a přehledy předepsaných závěrů určovaly Kartovací přehledy a jízdní řády poštovních kurzů.
Co předcházelo vzniku muzea
Předchůdcem muzea byla iniciativa z roku 2008, která na webových stránkách vyzvala pamětníky ke spolupráci na záchraně povědomí o již zaniklém řemesle posádek ambulantních pošt. Výzva se setkala s porozuměním. Kromě vzpomínek a fotografií začalo přibývat také hmotnějších předmětů. Ať už to byly příslušné poštovní provozní předpisy, jízdní řády ambulantních pošt, drobné předměty běžné potřeby posádek nebo dobové poštovní pytle. Webové stránky se začaly rozšiřovat a s nimi také zájem příznivců historie poštovní přepravy. Poprvé se Muzeum vlakové pošty veřejnosti představilo v červnu 2011 na setkání milovníků železniční historii Randez v Bratislavě. Velmi skromná výstava, jen pár fotek, nějaké předpisy a dva poštovní pytle, se konala v poštovním voze řady Fa z roku 1971, se kterým do Bratislavy přijel vlak společnosti Puš, s.r.o. Po zkušenostech z této první akce bylo zřejmé, že autentická expozice vyžaduje autentické prostředí. Od té chvíle se každá další výstava ve vozech různých majitelů blížila realitě běžného života posádky vlakové pošty. Nejvýznamnějším partnerem muzea je Česká pošta a Poštovní muzeum.
Více informací včetně aktuálních akcí najdete na webu Muzea vlakové pošty.