KULTURA / Hudba

Odložená světová premiéra Nejtkovy skladby Sklepní skici už tento týden
Matt Haimovitz při koncertě s Filharmonií Brno v lednu 2020. 
Autor / zdroj foto: Kateřina Konečná

Brno

Světová premiéra skladby Michala Nejtka na objednávku Filharmonie Brno. Původně měla zaznít loni v červnu, ale posluchači se jí dočkají až teď, ve čtvrtek a v pátek na koncertech v Besedním domě. Její název The Basement Sketches, tedy Sklepní skici, evokuje spojení Sklepních prací Egona Bondyho a Španělských skic Milese Daviese.

„Ani jedno však nebylo inspirací, i když mám obě díla rád. Proč tedy tento název? Snad proto, že mne baví dívat se na načrtnutý, naskicovaný materiál jaksi z podhledu, ze suterénu, z blízkosti, která leccos vyjeví, každý detail, svrchu přehlédnutelný,“ uvedl Nejtek ke své skladbě, jež vznikla na popud šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese.

The Basement Sketches jsou pětivětým celkem s důležitým partem klavíru, který Nejtek napsal pro Nikol Bókovou. „Part se většinou drží not, aby v polovině skladby náhle začal improvizovat na předchozí materiál – jako by remixoval odeznělou hudbu. Od tohoto momentu se začínají vracet v různých konstelacích a variantách již použité motivy, skladba se vrací sama k sobě, na začátek – ale konec je přesto jiný,“ doplnil Nejtek. Ten s Filharmonií Brno spolupracoval například již v roce 2014, kdy pro ni vytvořil orchestrální aranžmá alba Co znamená věsti koně skupiny The Plastic People of the Universe. Filharmonici ho spolu s undergroundovou skupinou od té doby úspěšně provedli mnohokrát, naposledy například v sobotu v broumovském klášteře.

Kromě Nejtka zazní za koncertech také Variace na Haydnovo téma Johannese Brahmse a Violoncellový koncert Samuela Barbera. „Večer nabídne tři různá období, tři různé kontexty. Nejprve 19. století a vášnivý spor o to, zda má hudba vyjadřovat předem stanovený program, nebo být uměním absolutním, soběstačným. Pak 20. století a zrod svébytné americké hudební kultury a nakonec 21. století a tvrzení některých, že v symfonii bylo už dávno vše řečeno, přičemž se i nadále píšou symfonie nové, které mají stále co říct. Tři různá období, tři různé kontexty? Ve skutečnosti tomu tak vůbec není, neboť když hudba zní, je to vždy teď a tady,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Brahmsovy variace se opírají o nosné téma, o kterém se autor domníval, že je Haydnovo. „Později se ukázalo, že to tak není. K omylu zřejmě došlo proto, že Brahmsovi poskytl noty haydnovský badatel a archivář Vídeňské filharmonické společnosti Carl Ferdinand Pohl,“ podotkl Mikeš. Téma, jež na začátku zazní v takřka původní podobě, prochází osmi nápaditými, kompozičně vybroušenými proměnami, odstíněnými nejrůznějšími prostředky melodicko-harmonickými, náladotvornými či instrumentačními, aby se v závěru kontrapunkticky zpracovaného finále rozeznělo v základním tvaru a majestátním zvukovém lesku.

Barberův Violoncellový koncert, který je považován za jeden ze stěžejních cellových koncertů 20. století, zazní v podání Matta Haimovitze. „The New York Times ho nazvali šíleně talentovaným violoncellistou, který svůj megawattový zvuk a výjimečné nadání propůjčil nejrůznějším stylům. S námi hrál loni v lednu a po obrovském úspěchu jeho Schnittkeho Prvního violoncellového koncertu, jsme se ho rozhodli pozvat i do této sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že Haimovitz hrál jako sólista poprvé ve třinácti letech s izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty, své první album natočil v sedmnácti letech.

Oba koncerty, které povede šéfdirigent Davies, začínají v 19.00 v Besedním domě. Vstupenky jsou k dostání na webu filharmonie-brno.cz, v předprodeji v Besední ulici a na místě před akcí. Vzhledem k tomu, že se jedná o první koncert abonentního cyklu FBD, mohou si zájemci zajistit místo i v rámci abonmá, které cenu oproti jednotlivým vstupenkám sníží přibližně o polovinu.

Před vstupem na koncert se musejí návštěvníci prokázat platným dokladem o ukončeném očkování nebo prodělané nemoci, případně platným PCR testem spojeným s jednou z výjimek. Přesné podmínky vstupu na koncert najdou zájemci zde. „Rozhodli jsme se vyjít vstříc těm, kteří už svoje vstupenky mají, ale některou z podmínek nemohou splnit. Nabízíme jim vrácení vstupného, o které je potřeba požádat nejpozději v den konání koncertu do 12 hodin,“ uvedla Kučerová s tím, že nabídka platí jen po dobu trvání vládního opatření.

Autor / zdroj: Kateřina Konečná

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.