MAGAZÍN / Zajímavosti

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
21.7.2017

Jak uhasit letní žízeň všech pivařů? V Plzeňském Prazdroji na to mají vlastní analytický model

Jak vyrobit optimální množství piva pro hlavní sezonu, aby ho vždy a na všech místech byl dostatek a na své přišli jak milovníci ležáků, tak i méněstupňových piv nebo Birellu? A kdy je nejlepší počasí na pivo? V Plzeňském Prazdroji mají na plánování poptávky speciální analytický model. Ten je klíčový zejména v letních měsících, kdy poptávka po zlatavém moku výrazně roste. Tahounem spotřeby jsou totiž v průběhu roku důležité svátky a pak zejména vliv počasí.

„Pro vyhodnocování těchto vlivů používáme detailní data od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme detailní historické údaje o teplotách, srážkách a dalších ukazatelích za posledních deset let. Víme také, jaká byla za daného počasí spotřeba piva. Náš počítačový systém všechny tyto vstupní údaje zanalyzuje a ve výsledku dostaneme model, který nám pomáhá odhadnout spotřebu jednotlivých piv,“ vysvětluje Pavel Svoboda, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Proč jsou tak detailní údaje zapotřebí? Pomáhají totiž dostat pivo v nejlepší kondici ke spotřebiteli přesně ve chvíli, kdy má žízeň. V létě navíc k tradičním prodejním místům přibývají nová – zahradní restaurace, kiosky, kempy poblíž vodních ploch, navíc se koná mnoho kulturních festivalů. „Plzeňský Prazdroj dodává pivo každoročně do téměř 2 000 sezónních prodejních míst. Nejvýkonnější provozovny tohoto typu prodají až 150 hektolitrů piva za měsíc,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. „V nejteplejších dnech opouští brány pivovarů Plzeňského Prazdroje až 45 000 hektolitrů piva denně, což by zaplnilo 9 miliónů půllitrů,” dodává Tomáš Mráz. V centrálním dispečinku se v létě denně vyřizuje více než 7 000 objednávek. Brány pivovarů opouštějí denně stovky vozidel: z pivovaru Radegast 140, z pivovaru Velké Popovice až 160 aut, a z největšího českého pivovaru v Plzni dokonce 230 aut denně.

Čím tepleji, tím více se vypije piva, platí jen omezeně

Spotřebě piva nejvíce přeje teplé a slunečné počasí s teplotami od 18 stupňů Celsia výše. Jednotlivé typy piv jsou ale na změny počasí různě citlivé. Nejméně výkyvů a nejvíce věrných konzumentů mají tradičně ležáky, zejména Pilsner Urquell. Když nastane teplé počasí, pak vždy jde nahoru spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky. „Pokud ale přijdou tropická vedra, spotřeba alkoholických piv již neroste a naopak dramaticky se zvedá poptávka po těch bez alkoholu. Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv v České republice je Birell. Oblíbený je jak Birel světlý a polotmavý, tak i jeho ovocné verze,“ uvádí ředitel obchodu Tomáš Mráz. Vzhledem k tomu, že v letních měsících a při zvýšené námaze by měli lidé vypít až 4 litry za den a to především tekutin obsahujících dostatečné množství iontů, minerálních látek a vitamínů, je nealkoholické pivo jakožto ve své podstatě přírodní iontový nápoj – obsahující sacharidy, bílkoviny, vitamíny – především skupiny B – a minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík atd. velmi dobrou volbou. Celkově se Birellu prodá v letních měsících trojnásobek v porovnání se zimními měsíci.

Negativně se na spotřebě piva v létě obecně podepisují déletrvající deště, protože lidé tolik nechodí do restaurací a hospod. „Na nákupy v obchodech ale počasí nemá až tak výrazný vliv. Je to dáno s tím, že lidé nejdříve vypijí vlastní zásoby z lednic, špajzů, a pak teprve jdou do obchodu. Jestli se mezitím nějak změní počasí, nehraje takovou roli,“ dodává Tomáš Mráz. Toto konstatování platí zejména pro pivo lahvové, které si zákazníci často nakupují do zásoby. Jiným příběhem je pivo v plechovkách. O to roste v létě zájem proto, že si ho lidé vozí s sebou na dovolené do zahraničí.

Autor / zdroj: Jitka Němečková

Doporučujeme

Když potřebujete web, který plní své obchodní cíle

Vytvořit web dnes dokáže každý. Vytvořit web, který plní své cíle, dokáže málokdo. My ano. Stavíme weby na výstupech z výzkumů a analýz, testujeme, měříme. Výsledkem naší práce je váš zisk. www.impnet.cz

Mateřská škola a základní škola Sluníčko - Montessori, s.r.o.

Mateřská škola - česká a anglická třída, Montessori pedagogický systém, široká nabídka kroužků. Základní škola - výuka anglického jazyka od první třídy, malý kolektiv dětí, individuální přístup.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Experimenty vědců v Brně daly naději pacientům s Huntingtonovou nemocí

Tým vědců v čele s Janem Chrastinou a Romanem Liščákem koncem minulého týdne ukončil dvoutýdenní experimenty, které se do budoucna mohou stát nadějí p

Post

Strojírenský koncern ZKL letos navýší celkové tržby na téměř 1,16 miliardy korun

Objem tržeb by měl být vyšší než v loňském roce především díky zvýšení dávek ložisek do větrných elektráren a válečkových ložisek pro železnice. Spole

Post

Baník na úvod ligy veze tři body z Brna

Baníku se obnovená premiéra v nejvyšší soutěži skutečně povedla na jedničku s hvězdičkou. Po kvalitním výkonu ukořistil v Brně všechny tři body za výh

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz www.beautyexpo.cz www.i-matrace.cz www.slunicko-montessori.cz IMP net Sen Sawan AC Real OKG Hippoclub Lednice garaze.fabrego.cz

REKLAMA